تفاوت UI با UX در طراحی سایت

۳۷۴ بازديد

در تیم مقالاتی که تا امروز در مورد طراحی وب، موقعیت و استانداردهای مرتبط با آن نوشته شد،   طراحی سایت در مشهد مسلما در رابطه‌‌ی زبانهای نرم‌افزار نویسی و قوانینی که بایستی در ساخت وب سایت رعایت گردد برای مثال گزینش رنگ‌ها در طراحی وب مطالعه کرده‌اید. درپی مقاله‌ها تفاوت دربین ui و ux توضیح داده شود. درین نوشته ی علمی در رابطه تفاوت این دو و نقش آن ها در پیروزی یک کسب‌وکار آنلاین گفته می شود.







نقش رابط کاربری (UI) در ساخت وب سایت
در اصطلاح طراحی وب ui یا این که User interface به نمای ظاهری تارنما گفته می گردد.در واقع نشان می دهد وب سایت از نگاه ظاهری چه تعاملی با استفاده کننده داراست. قسمت‌های گوناگون وب سایت مانند پباده سازی منو‌ها، نقش فرم‌ها، رنگ‌بندی وب سایت، سرعت وب سایت و عواملی از این دست انتخاب کننده رابط کاربری وب سایت می باشد. در واقعیت رابط کاربری وب سایت مانند ویترین یک دکان فیزیکی میباشد که در خیابان و پاساژها با آن روبرو میشوید. یک ویترین خوشگل منجر می شود که شما وارد آن دکان گردیده و حتی ممکن میباشد سبب ساز به خرید خواهد شد،با آن‌که در آن لحظه قصد خرید کردن نداشتید.

در دنیای مجازی هم همین راه وجود دارااست. یعنی در صورتی‌که شما سایتی با پباده سازی ظاهری قشنگ داشته باشید، میتوانید بسیار شل مشتریان را به خرید تشویق نمایید. رابط کاربری وبسایت بایستی در عین زیبایی بتواند نیازهای یوزرها را نیز برآورده سازد. یعنی وقتی که مخاطب با جستجوی کلمه و واژه کلیدی متبوع وارد وب سایت می‌گردد بتواند به راحتی به مراد و غرض خویش از وارد شدن به وب سایت شما رسد. این مضمون‌ UX یا این که User Experience یا این که به عبارتی تجربه کاربری نامیده میشود.

نقش تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت
در تجربه کاربری شما می بایست طوری فرایند خرید و قسمت‌های متعدد تارنما را پباده سازی و مدیر نمایید تا بتواند به شایسته ترین وجه ممکن رضایت مخاطب را جلب کند. زمانی شما یک دکان اینترنتی دارید می بایست فرآیند خرید را برای مخاطب به سهل وآسان‌ترین و سریع‌ترین وضعیت ممکن برسانید. در پباده سازی فرم ها توجه فرمائید که داده ها و سوال های مازاد از استفاده کننده نپرسید. چون هیچکس دوست ندارد بیوگرافی بی نقص خویش را دراختیار شما قرار دهد. در پباده سازی فرم ها پرسیدن اسم و نشانی نشانی اینترنتی کافی میباشد.

رنگ در تجربه کاربری
در تعیین رنگ‌ها هم برای ساخت تجربه کاربری بهتر بایستی توجه کرده و استاندارد های موردنیاز را رعایت فرمائید. به عنوان مثال در وب سایت‌هایی که تنها متنی و محتوا محور می باشند می بایست از متن تیره در دورنما پر‌نور استعمال شود. همین‌طور در وبسایت‌های فروشگاهی و فرآورده محور از رنگ‌ها و دکمه‌هایی با کنتراست بالا مانند قرمز‌رنگ و نارنجی رنگ استعمال فرمایید تا با حضور مخاطب در تارنما فورا اعتنا وی جلب گردد.

فونت در تجربه کاربری
قسمت اصلی بعدی در تجربه کاربری استعمال از فونت مطلوب در نصیب‌های متفاوت وبسایت میباشد. در‌حالتی که در تارنما شما مقاله‌ها متعددی منتشر میشود و مقصود شما این میباشد که استفاده کننده مقاله‌ها شما‌را بی نقص بخواند و حتی به سراغ مقاله ها دارای ربط بعدی برود، قطعا بایستی نوع فونت خوانا بوده و سایز آن به اندازه ای رقم بخورد که موجب خستگی دیده استفاده کننده نشود. خصوصا برای مقاله‌ها طولانی که استفاده کننده می بایست یک سری دقیقه برای قرائت متن وقت بگذارد به طبع بایستی نوع فونت خوانا با سایز مطلوب باشد.

منو در تجربه کاربری
گزینه بعدی در طراحی وب سایت استاندارد و مخاطب پسند منوی وب سایت میباشد. نصیب‌های اساسی تارنما بایستی در منو اساسی و نصیب‌های دارنده حق تقدم کمتر در منوهای ثانویه و جانبی وبسایت قرار بگیرند. به عنوان مثال در‌صورتی‌که شما یک کمپانی وسیع میباشید بایستی پیوند مرتبط با استخدام را در نوار بالایی تارنما قرار دهید تا اکثر یوزرها جویای فعالیت برای استخدام به وب سایت شما راز بزنند.

یک ضابطه سه مرحله‌ای در ساخت وب سایت وجود دارااست. وب سایت بایستی طوری پباده سازی گردیده باشد تا هر کاربری با هر نوع منظور ای وارد وبسایت شما شد، بتواند با طی کردن نهایتا سه کاغذ از تارنما شما به مراد اش رسد. در غیر این شکل استفاده کننده وب سایت شمارا شکاف میکند.

پس متوجه شدید که رابط کاربری زبده کاربری در طراحی وب چه تفاوتی داراست و هریک دربرگیرنده چه قسمت‌هایی می‌گردد. رابط کاربری یعنی هر چیزی که به ظاهر وب سایت شما وجود دارااست. تجربه کاربری یعنی معیار رضایت و دارای فایده بودن ظواهر وبسایت. رابط کاربری مطلوب مخاطب را در سریع‌ترین و کوتاه ترین مدت ممکن به منظور اش میرساند.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.