چطور یک اسم برند مناسب انتخاب کنیم؟

۴۲۷ بازديد
 طراحی سایت در مشهد ده سال 60 که تعداد نوباوه‌ها زیاد بود، اکثر وقت ها خانواده‌ها نام‌گذاری نوزادان تازه برایشان مهم نبود. از دربین 4 نام رایجی که وجود داشت، یکی‌از را تعیین می‌کردند و تمام! به عنوان مثالً او‌لین را می‌گذاشتند حسن، دومین را می‌گذاشتند محمدحسن و مهم هم نبود که تکراری باشد یا این که اینکه 60 تا حسن در قوم و قبیله وجود داشته باشد.

ولی الآن روزگار تغییر کرده و نام‌گذاری نوزاد یک مراحل به دور و دراز میباشد. اولیه اینکه هزاران نام را ذیل و رو می‌نمایند، تحقیق می‌نمایند که نام مفهوم داشته باشد، مختص و مخصوص باشد، کسی تا قبل از اینً نگذاشته باشد، حروف نام تازه با حروف نام نوباوه گذشته یا این که والدین منطبق داشته باشد و هزاران ضابطه خیره کننده و غریب دیگر که نگویم برایتان!

گزینش نام مارک هم مثل گزینش نام نوزادی میباشد که بعداً قرار میباشد نام و نشان داشته باشد. پس برای خودش ترسیم و اصولی دارااست. می دانید در صورتی‌که الآن از روی شتاب و سهل وآسان‌انگاری اسمی تعیین نمائید و چندین سال آنگاه متوجه گردید که‌این نام مطلوب مارک شما وجود ندارد، بایستی چه هزینه گزافی را برای جا پرت کردن یک اسم تجاری نو فرمایید؟

پس یک‌توشه برای مدام با صرف مقداری وقت و تلاوت این نوشته‌ی علمی به خودتان (و صد اما جیبتان!) لطف نمایید؛ زیرا ما در‌این نوشته‌علمی قصد داریم به شما یاری کنیم تا یک نام مطلوب برای برندتان تعیین نمائید.

تعیین نام مارک

تعیین نام مارک به ظاهر بی آلایش، ولی عمیق میباشد!
رفتار یک مارک چیزی بالاتر از تعیین یک اسم تجاری و پباده سازی لوگو میباشد؛ برندینگ مانند یک مسافرت طولانی میماند که برای برد بایستی وارد مسیری لبریز پیچ و تاب گردید!
یافت کردن نام برندی که مشتریان بتوانند با آن رابطه خیر برقرار نمایند، جزو اقدامات ضروری این مهاجرت میباشد؛ پس هر اسمی که فقطً دیدنی به حیث می رسد، لزوماً نمی‌تواند نام خیر برای برندتان باشد؛ به همین عامل گزینش نام مارک میتواند یک مراحل مشقت بار و پیچیده به حیث رسد؛ به دلیل آن که نام مارک بایستی:

جالب و گیرا باشد
مطلوب شخصیت مارک شما باشد
به خیال و خاطر سپردنش برای مردم ریلکس باشد
هنگام اکران در تبلیغات آفلاین و آنلاین دیده‌گیر و دیدنی به حیث رسد
دامنه‌ اینترنتی و حساب‌های کانال‌های اجتماعی اشغال‌گردیده نداشته باشند
شاید توده‌ای به شما بگویند جستن چنین اسمی نا ممکن میباشد (ولی در حالتی که یک‌سری میلیون تومان به آن ها بدهید، به طور کاملً ممکن می‌گردد!)؛ البته تجربه ما نشان میدهد که‌این عمل به طور کاملً قابلیت و امکان‌پذیر میباشد تنها به کمی طاقت و صبر و تامل عمیق احتیاج دارااست.

چنانچه از آن نوع از بشر‌‌های بلندپرواز می باشید که تا شرایط کنونی تصمیمتان را برای راه و روش‌ پرت کردن عمل و کاسبی خویش گرفته‌اید، میخواهیم یک راهنمای کاربلد و فن‌ای به شما معرفی کنیم:کتاب فعال سازی کسب و فعالیت

در کتاب «فعال‌ساز‌ی مطمئن کسب‌وکار اینترنتی» مرحله به مرحله به شما فراگیری میدهیم که چه طور یک کسب‌و‌فعالیت اینترنتی مطمئن فعال سازی فرمائید؛ کسب‌و‌کاری که موفقیتش حتمی باشد. برای داده ها بیش تر روی عکس کتاب کلیک نمایید.

چه ‌خصوصیت‌هایی را می بایست برای تعیین نام مارک در حیث بگیریم؟
فرمول‌های مختلفی برای گزینش نام مارک موجود است. به عنوان مثالً در سال 2010 گروهی از پژوهشگران دانشکده آلبرتا (کانادا) در پژوهش ها خویش متوجه شدند که مشتریان به نام برندهایی مثل کوکا-کولا، کیت-کت، جلی-بلی که از یک ساختار تکرارشونده در نام مارک خویش به کارگیری می‌نمایند، عکس العمل مثبت‌تری نشان میدهند.
در مرزو بوم ما هم برندهایی مثل اَشی-مشی، مَزمَز و چین‌چین از همین سبکِ گزینش نام مارک به کار گیری کرده‌اند‌؛ البته راستش را بخواهید هیچ فرمولی تضمین‌گردیده‌ای برای گزینش نام مارک نیست؛ بااین‌اکنون در شرایطی‌که نام برندتان چندین خصوصیت‌ها را داشته باشد، هم به کارگیری‌اش برای شما و هم به خیال و خاطر سپردنش برای مردم سهل‌خیس میشود.

به‌دنبال خصوصیت‌های یک اسم مارک ایده‌آل را با هم باز‌بینی میکنیم:

1. بامعنا باشد
نام مارک می بایست گران بها‌های بنیادین شرکتتان که جوهره مارک شماست، رابطه معنایی داشته باشد و بتواند با رسم یک تصویر مثبت در ذهن مشتریان با آن ها رابطه برقرار نماید.

تابه‌حالا به تعیین نام مارک کمپانی‌های تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا توجه کرده‌اید؟

Monster (به معنای هیولا)اسم مارک رد بول
RedBull (گاو قرمز رنگ)
RockStar (ستاره راک)
Burn (سوختن)
big bear (خرس پهناور)
کلیه این اسم ها از نگاه فرضی حمل کننده یک انرژی خاصی می‌باشند؛ انگار که حقیقتاً حاذق‌ می باشند و هر که از این تولیدها استعمال نماید قادر است مثل یک گاو خشمگین یا این که خرس درنده نیرومند شود!

2. متمایز باشد
نام مارک می بایست منحصر، ماندگار و از دیگر رقبای شما متمایز باشد. تامل نکنید در حالتی‌که اسمی در حدود یک اسم تجاری معروف تعیین نمائید، زرنگی کرده‌اید (!). مخصوصاً درصورتی که یک کمپانی نو تأسیس می باشید هیچ‌گاه از نام‌های شبیه برندهای وسیع به کارگیری نکنید؛ زیرا این سبب ساز می گردد شما یک کمپانی فیک و نسخه برداری‌گردیده به لحاظ برسید. ضمنا این مجموعه‌ها وکلای مرتبه یک و گروه حقوقی قدرتمندی دارا هستند که حاضرند برای حفظ از نام مارک خویش میلیون‌ها تومان هزینه نمایند و کارتان را در دادگاه یکسره نمایند!

به عنوان مثالً در حوزه مُد و فشن کمپانی دارای اسم و رسم Victoria Secret از شرکتی که نام مارک خویش را Victoria’s Little Secret گذارده بود گلایه کرد و توانست از آنها غرامتی یک سری میلیون دلاری اخذ نماید.
برندینگ چه می‌باشد و چرا بایستی برای شما مهم باشد؟قطعا بخوانید: برندینگ چه می باشد و چرا بایستی برای شما مهم باشد؟

3. شل باشد
یعنی هر کسی به‌راحتی بتواند نام مارک را بخواند، تلفظ نماید، بنویسد و گوگل نماید (حتی در‌حالتی که میخواهید برای نام کمپانی خویش از یک اسم تجاری اینجانب‌درآوردی یا این که تعجب آور به کار گیری نمائید می بایست این حالت را در حیث بگیرید).

نام مارک معمولی

اعتنا:

نکته‌ای که در گزینش نام مارک به لهجه فارسی موجود هست این میباشد که برخی از لغت ها یک سری نگارش گوناگون دارا هستند که ممکن میباشد همین موضوع منجر سردرگمی مشتریان بشود، به عنوان مثالً کلماتی مثل عاج-آج، راضی-رازی؛ به این ترتیب همت فرمائید اسمی گزینش نمائید که صرفا یک نوشتار اثبات داشته باشد.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.